Budowa pierwszego terminala LNG w Niemczech ukończona
#Niemcy #LNG #energetyka #terminal #Wilhelmshaven
W Wilhelmshaven ukończono budowę pierwszego z sześciu planowanych w RFN terminali LNG. Na podstawie wprowadzonej w życie ustawy o LNG (LNG-Beschleunigungsgesetz) rząd federalny ułatwił inwestycje w niemieckie terminale gazowe oraz prace związane z przygotowaniem dla nich niezbędnej infrastruktury przesyłowej. Pośpiech związany z niezbędnymi przedsięwzięciami w dziedzinie LNG spowodowany jest determinacją władz federalnych w sprawie rezygnacji z dostaw gazu ziemnego z Federacji Rosyjskiej.
W ramach prowadzonych działań władze federalne zdecydowały się na budowę pięciu tzw. pływających terminali oraz jednego stacjonarnego. Pierwsze dwa pływające terminale mają rozpocząć działalność w Wilhelmshaven i Brunsbüttel na przełomie 2022/2023 r., a kolejne dwa budowane są w Stade i Lubmin. Ponadto w Lubmin do końca 2022 r. ma powstać jeszcze jeden pływający terminal, którego budowa jest realizowana przez prywatne konsorcjum. Zakłada się, że terminale LNG zapewnią pokrycie ok. 1/3 zapotrzebowania RFN na gaz ziemny.
W perspektywie instalacje te będą mogły służyć do transportu wodoru, jako paliwa alternatywnego wobec gazu zmiennego, dlatego w ustawach zapisano, że wykorzystanie budowanej infrastruktury LNG dla importu gazu jest ograniczone w czasie. Tego typu rozwiązanie koresponduje z przyjętą przez władze federalne Narodową Strategią Wodorową, gdyż zgodnie z założeniami w RFN nie ma warunków do uzyskania wystarczającej ilości wodoru w dającej się przewidzieć przyszłości. Dlatego władze federalne prowadzą działania w celu tworzenia nowych partnerstw energetycznych, które umożliwią realizację transformacji energetycznej na bazie tzw. zielonego wodoru. Pierwsze tego typu projekty mają ruszyć już w 2025 r., czego przykładem jest porozumienie pomiędzy władzami Kanady a rządem Niemiec. (W. Ostant)
23 listopada 2022