Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Festiwal Pop-Kultury w Berlinie z przesłaniem społecznym w tle

#Berlin #Pop-KulturFestival #Kulturbrauerei #świętoróżnorodności#Roth

Tegoroczny Festiwal Pop-Kultury 2024 (Pop-Kultur Festival) w Berlinie, powołany do życia w 2015 r., odbył się w dniach 28-30 sierpnia br. na terenie Kulturbrauerei, zabytkowego centrum kulturalnego dzielnicy Prenzlauer Berg. Obecna na inauguracji minister stanu ds. kultury Claudia Roth zauważyła, że świętujący w tym roku 10. rocznicę swej działalności festiwal stał się z biegiem lat „latarnią kulturalnej różnorodności i artystycznej innowacji”.

Zgodnie z ideą organizatorów festiwal jest pomyślany jako pewien proces dokonujący się przy współudziale publiczności i artystów. Postmigranckie tożsamości, intersekcyjne dyskusje, inkluzyjne projekty, narracje w ramach diaspory, możliwość prezentowania stanowiska queer i zerwanie z muzycznymi oczekiwaniami, wszystko to przyczynia się do tego, że powstaje przestrzeń dla wymiany myśli na bazie demokratycznych wartości, w której jest miejsce dla ludzi o różnych doświadczeniach, tożsamościach i różnym pochodzeniu. Podstawę stanowi wzajemny szacunek i uznanie społecznej różnorodności, jak też aktywne zaangażowanie w walkę z dyskryminacją we wszystkich jej przejawach.

Od uczestników festiwalu, partnerów, artystów, gości i współpracowników wymaga się, by podążali za tymi wartościami; każdy ma się czuć odpowiedzialny za to, żeby wszyscy nawzajem się akceptowali i czuli bezpiecznie. Nie ma tolerancji wobec dyskryminacji w jakiejkolwiek postaci, w tym wobec antysemityzmu, islamofobii, rasizmu, seksizmu, wrogości wobec osób transseksualnych oraz queer, wobec przemocy, obrażania innych, napastowania, rzucania gróźb, mobbingu, nienawiści etc.

Minister Roth podkreśliła, że festiwal jest „świętem sprzeczności”. Charakteryzuje go kreatywność, różnorodność, ekstrawersja, prowokacyjność, kontrowersyjność. Świętować może jednak, jej zdaniem, tylko ten, kto jest gotów pozwolić dojść do głosu także Innym, kto będzie akceptował, respektował i słuchał tego, co mówią inni, kto będzie gotów dostrzegać to, czego chcą, widzieć, kim są i rozumieć, że „pop jest dzieckiem demokracji”, kwestią „współistnienia” i „negocjowania”. Taka jest idea demokracji, a także tego festiwalu.

W przekonaniu Roth festiwal pop-kultury stał się w ciągu dziesięciolecia jego działalności pewnym trwałym zjawiskiem, „świętem na rzecz różnorodności” i przeciwko nienawiści, nagonkom, przemocy, rasizmowi, antysemityzmowi, postawom antyromskim, przeciw homofobii i każdej innej formie wrogości wobec określonych grup, jak też przeciwko wrogom demokracji, którzy chcą dyktować, jak ma np. wyglądać kultura niemiecka. To ważny festiwal, uważa Roth, gdyż daje przestrzeń różnym sposobom na życie; wiele kierunków i stylów znajduje tu miejsce dla siebie i swego artystycznego wyrazu.

W ramach festiwalu zorganizowano ponad 60 koncertów oraz wiele rozmaitych imprez: od rozmów i dyskusji po wystawy i tzw. prace zlecone (Commissioned Works). Szczególnym punktem ciężkości były występy młodych talentów nie tylko z Berlina, ale też z zagranicy. (M. Wagińska-Marzec)

https://www.pop-kultur.berlin/

https://www.kulturstaatsministerin.de/SharedDocs/Reden/DE/2024/08/2024-08-28-eroeffung-pop-kultur.html?nn=051dfa44-ac5d-4307-99ae-7b606b6d3618

https://taz.de/Pop-Kultur-Festival-in-Berlin/!6030983/

https://www.rbb24.de/kultur/beitrag/2024/08/pop-kultur-festival-jubilaeum-kulturbrauerei-berlin.html  


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640