Niemieckie okręty przepłyną przez Cieśninę Tajwańską?
#Niemcy #Chiny #Cieśnina Tajwańska #Indo-Pacific
Niemieckie okręty wojenne przygotowują się do przepłynięcia przez Cieśninę Tajwańską po raz pierwszy od dziesięcioleci. Mowa o fregacie „Baden-Württemberg” i okręcie zaopatrzeniowym „Frankfurt/Main”, które od maja tego roku pływają w ramach ćwiczeń Indo-Pacific Deployment. Przed zacumowaniem w Cieśninie Tajwańskiej okręty zawiną także do portów w Japonii, Korei Południowej i na Filipinach.
To działanie Niemiec postrzegane jest jako ważny sygnał wsparcia dla wolności żeglugi oraz jako element strategicznej obecności Niemiec w regionie Indo-Pacyfiku. Niemieckie media omawiają to wydarzenie w kontekście rosnących napięć między Chinami a Tajwanem, wywołanych wyborem Lai Ching‑te na prezydenta Tajwanu w maju tego roku, oraz niedawnej kolizji między statkami chińskiej straży przybrzeżnej a statkami straży przybrzeżnej Filipin.
„Handelsblatt” zaznacza, że obecność okrętów niemieckiej marynarki w regionie jest symbolicznym momentem zaangażowania Niemiec w utrzymaniu porządku międzynarodowego w skali globalnej. Z kolei admirał niemiecki Axel Schulz, odpowiedzialny za region Pacyfiku, dowodzący operacją, podkreślił, że celem misji jest zademonstrowanie wsparcia dla partnerów oraz pokazanie, że Niemcy są zaangażowane w porządek oparty na zasadach.
W komentarzu Reutersa czytamy, że operacja ta może doprowadzić do wzrostu napięcia w relacjach Berlina z Pekinem, który uważa Tajwan za integralną część swojego państwa, a Cieśninę Tajwańską za wody wewnętrzne. Niemcy z kolei, planując przepłynięcie Cieśniną Tajwańską, wdrażają wytyczne rządu niemieckiego z 2021 r., dotyczące zaangażowania w regionie Indo-Pacyfiku, oraz swoją Strategię Bezpieczeństwa Narodowego.
Planuje się, że okręty przepłyną przez Cieśninę Tajwańską we wrześniu, ale − jak poinformował adm. Axel − oczekuje się na ostateczną decyzję Berlina. Wiele zależy też od sytuacji pogodowej w regionie. (M. Schulz)
https://www.handelsblatt.com/politik/international/deutsche-marine-im-indopazifik-wir-brauchen-freie-und-sichere-seewege/100061140.html