„Paszport do Kultury” − nowe partnerstwo strategiczne
#Niemcy #PaszportdoKultury #DSGV #partnerstwostrategiczne #Sparkassen-Finanzgruppe #Roth #UlrichReuter
Pełnomocnik rządu federalnego ds. kultury i mediów (BKM) Claudia Roth zawarła (11.09.2024 r.) strategiczne partnerstwo ze stowarzyszeniem niemieckich banków oszczędnościowych Deutscher Sparkassen und Giroverband (DSGV) w celu wzmocnienia „Paszportu do Kultury” (KulturPass), przeznaczonego dla młodych osób, które w danym roku kończą 18 lat. Ma to sprawić, że będzie on bardziej dostępny i łatwiejszy w obsłudze.
Zawarcie sojuszu z DSGV oznacza, że od 11 września br. osoby uprawnione do realizacji „Paszportu”, mogą skorzystać z nowej usługi i odblokować swój budżet na cele kulturalne (2024 − 100 euro) w ponad 40 placówkach Kas Oszczędnościowych (Sparkassen) poprzez system on-line.
Na początku października br. do projektu dołączy również większość kolejnych placówek Sparkassen na terenie Niemiec. Tym samym 18-latkowie zyskają więcej opcji do aktywizacji „Paszportu” i przysługującej im kwoty (oprócz identyfikacji on-line za pomocą dowodu osobistego, karty identyfikacyjnej eID etc.). Operacja będzie nieodpłatna.
Minister Roth zwróciła uwagę, że dzięki tej kooperacji korzystanie z „Paszportu” będzie bardziej uproszczone, a młodzi ludzie będą mieli nowe możliwości dostępu do kultury. Przyznała też, że w DSGV znalazła „ważnego i godnego zaufania” partnera kooperacyjnego, z którym będzie można wspólnie realizować ideę „Paszportu”, jaką jest animowanie młodych do „odkrywania” krajobrazu kulturowego w Niemczech.
O tym, że inicjatywa „Paszportu” jest atrakcyjna, świadczą liczby, które przytoczyła: do tej pory ok. 400 tys. młodych ludzi skorzystało już w Niemczech ponad 1,9 mln razy z ofert kulturalnych „Paszportu”. Ich wartość wyniosła 37 mln euro. Nabyto ponad 1 mln książek w lokalnych księgarniach, obejrzano ok. 690 tys. filmów w kinach, zakupiono ponad 200 tys. biletów na koncerty i spektakle teatralne. To pokazuje, że KulturPass przynosi wymierne efekty.
Prezes DSGV Ulrich Reuter wyraził zadowolenie, że jako Sparkassen-Finanzgruppe mogą wnieść wkład do tej cennej inicjatywy i poprzez szeroko rozgałęzioną sieć placówek Kas Oszczędnościowych na terenie kraju zaoferować młodym ludziom nieskomplikowaną formę aktywacji przysługującego im budżetu. Ta współpraca jest symbolicznym wyrazem zaangażowania DSGV w regionie i wspierania uczestnictwa mieszkańców w życiu społecznym i kulturalnym.
Ta nowa procedura nie będzie się ograniczała w przyszłości tylko do sieci banków publicznych skupionych w Sparkassen-Finanzgruppe, ale będzie otwarta także na inne zrzeszenia bankowe. (M. Wagińska-Marzec)