Zaangażowanie Niemiec w projekt Rail Baltica
#RailBaltica #Wissing #Kivila #Vitenbergs #DB #Litwa #Łotwa #Estonia #Duisburg
Wizyta niemieckiego ministra cyfryzacji i transportu Volkera Wissinga (FDP) w Rydze dotyczyła największego w regionie projektu infrastrukturalnego, jakim jest powstanie nowej sieci kolejowej Rail Baltica. Połączy ona trzy kraje bałtyckie z europejską siecią kolejową. Niemiecka „Frankfurter Allgemeine Zeitung” wyróżniła przy tym znaczenie połączenia z Duisburgiem ‒ niemieckim centrum logistycznym i największym portem żeglugi śródlądowej.
Litwa, Łotwa i Estonia ciągle korzystają z szerokiej trakcji odziedziczonej po czasach ZSRR. Wissing uważa, że „Rail Baltica to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w Europie o wyjątkowym znaczeniu geopolitycznym”. Z kolei łotewski minister Jānis Vitenbergs dodał, że „Rail Baltica to najważniejszy projekt infrastrukturalny dla naszego kraju i dla naszego pokolenia. To nie jest tylko projekt ekonomiczny. To nasz obowiązek i konieczność dla naszego bezpieczeństwa i niepodległości”. Marko Kivila, tymczasowy CEO i Prezes Zarządu RB Rail AS przypomniał, że zgodnie z niedawnymi porozumieniami na poziomie UE, korytarze Morze Północne ‒ Bałtyk, a także nowy: Morze Bałtyckie ‒ Morze Czarne ‒ Morze Egejskie zapewnią w przyszłości połączenie z Kijowem i Mariupolem na Ukrainie.
Według planu do 2024 r. projekt ma być gotowy do budowy na pełną skalę na wszystkich głównych odcinkach linii. Pierwotnie zakładano uruchomienie linii w 2026 r., jednakże już teraz opóźnienia w realizacji powodują, że mówi się nawet o 2030 r. Na nowej trasie podroż z Rygi do Berlina ma trwać 9 godzin (do Warszawy 4 godziny), co ma skrócić obecny czas przejazdu o połowę. Koszty przedsięwzięcia to ok. 4,6 mld euro, z czego 85% jest dofinansowane ze środków UE.
Niemcy są strategicznym partnerem Rail Baltica nie tylko w zakresie infrastruktury, ale także w zakresie inwestycji i możliwości rozwoju biznesu w ramach przygotowań do przyszłej fazy eksploatacji komercyjnej. Od początku realizacji projektu, na różnych jego etapach, Rail Baltica miała 7 partnerów z Niemiec, w tym Deutsche Bahn, TUV Sud, Obermeyer, Railistics, RMCon, PTV, Gauff Solutions i in. (P. Andrzejewski)
28 lutego 2023
Źródło: RB Rail AS, RBINFO, CC BY-SA 4.0